Pecannötglass

Jag tycker att det är jätte roligt att göra glass sedan jag köpte mig en glassmaskin, det är nog det köp till köket som jag är absolut nöjdast med. Igår gjorde jag en underbar pecannötglass som vart riktigt riktigt god.
för 6-8 personer behöver du:
1 vaniljstång
4 dl mjölk
3,5 dl vispgrädde
7 äggulor
1,5 dl strösocker
100 g pecannötter
1/2 dl lönnsirap

  • Snitta upp och skrapa ur vaniljstången.
  • Koka upp den tillsammans med mjölk och grädde i en tjockbottnad rostfri kastrull, ställ sedan åt sidan.
  • Vispa äggulorna och socker fluffigt.
  • Häll i den varma gräddmjölken och vispa ihop till en jämn massa.
  • Häll sedan tillbaka den i kastrullen och sjud till 85 grader (viktigt att det ej kokar), ta genast bort fån värmen.
  • Häll upp i bunke och låt svalna, sila och plasta in bunken. Låt stå, hellst över natten.
  • Finhacka hälften av nötterna och grovhacka den andra halvan, vänd ner det tillsammans med lönnsirapen i blandningen.
  • Kör i glassmaskin och ställ i frysen ett par timmar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0