Apelsinkryddkakor

Nu kommer äntligen receptet som jag bakade då jag var hemma hos mina föräldrar. Receptet på dessa underbart goda julkakor har jag hittat hos kaksmulan.
Du behöver
175 g smör
5 msk strösocker
2 msk farinsocker strö
4 msk mörk sirap
4 msk lönnsirap
1 äggula
5,5 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat
1 tsk vaniljsocker
1,5 tsk kanel
1,5 tsk ingefära
1 tsk kryddnejlika
en nypa salt
en nypa svartpeppar
Till garnering:
1 dl strösocker
1 msk finrivet apelsinskal

  • Börja med att göra garneringen. Blanda strösockret med apelsinskalet i en skål.
  • Rör smör, strösocker och farinsockret pösigt.
  • Rör ner äggulan och sirapen. Blanda.
  • Blanda ihop vetemjöl, bikarbonat, vaniljsocker. kanel, ingefära, kryddnejlika, salt och svartpeppar och rör sedan ner det i degen. Rör till en slät, ganska lös deg.
  • Rulla till bollar (jag tog lite mer än en tesked deg per boll).
  • Rulla bollarna i apelsin och socker blandningen innan du lägger dem på en bakpappersklädd plåt. Lägg dom inte för tätt då dom flyter ihop, jag hade 12 kakor per plåt.
  • Gräddas i 175-200 grader i 10-12 minuter. De ska spricka upp i mitten.
  • Låt svalna på plåten i 10 minuter och sedan på galler.

Kommentarer
Postat av: Anonym

fin blogg

2010-12-15 @ 11:42:54
URL: http://duggin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0