Fiskgratäng med kräftstjärtar

Idag testades ett nytt recept på fiskgratäng hemma hos mig. Super smarrigt, kommer definitivt att serveras fler gånger!

(För 4 portioner)
800 g torskfilé
salt
citronpeppar eller svartpeppar
1/2 dl vatten
3/4 dl vitt vin
2 msk hummerfond
1 dl creme fraiche
1,5 dl grädde
2 msk tomatpure
1/2 dl hackad dill
1 burk kräftstjärtar i lag
  • Lägg torskfileén i en ugnssäker form, salta och peppra
  • Vispa ihop vattnet med vinet och fonden i en kastrull, tillsätt creme fraichen, grädden och tomatpurén, låt småkoka ca 10 minuter. Jag gjorde även en redning på mjölk och vetemjöl som jag tillsatte för att få en lite tjockare konsistens. Tillsätt dillen.
  • Låt kräftstjärtarna rinna av och fördela dem sedan över torsken och i formen  och häll sist över såsen.
  • Gratinera i ugnen 200 grader i ca 20 min.
  • Strö över lite hackad dill och servera den med pressad potatis
Receptet är hämtat från tidningen MAT MAGASINET

Tips!
Istället för vin kan du ta vatten blandat med pressad citron, 1 msk citronsaft per dl vatten

Kommentarer
Postat av: Moa

Hepp! Det vart den här god ikväll. Mycket smarrig, som utlovat :)Det funkade utmärkt att ha matlagningsvin i :)

2010-04-10 @ 00:17:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0