Mumsiga köttbullar

Idag vart det riktig husmanskost med potatis, köttbullar, gräddsås, lingonsylt och smörgåsgurka till middag, mums!
När jag lagar köttbullar brukar jag göra en rejäl satts och frysa in så är det bara att plocka fram ur frysen då man har bråttom eftersom jag vägrar köpa halvfabrikat!
Receptet på köttbullarna har jag hittat i en gammal hemmets journal tidning.
Du behöver:
2 skivor vitt bröd (skär bort kanterna)
3/4 dl grädde
1 dl vatten
1 ägg
3/4 dl hackade färska örter (jag använde persilja)
1 riven gul lök
1 msk dijonsenap
1,5 msk kalvfond, konc
1 tsk salt
2 krm svartpeppar
800 g köttfärs
  1. Smula brödet i en bunke och tillsätt alla ingredienser utom köttfärsen- Blanda ihop.
  2. Tillsätt köttfärsen och rör ihop
  3. Rulla i den storlek du vill ha och stek
svårare än så är det faktiskt inte :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0