Inbakad fläskfile

Maten igår var himelsk god, vi gjorde en super smarrig potatisgratäng och inbakad fläskfilé, till det faktiskt en köpt chilibearnesås minsann, bearnaiesås har jag aldrig vågat mig på att göra själv!
För 4 portioner behöver du:
ca 700g fläskfilé
100-200 g philadephiaost vitlök & örter
1 rulle smördeg (finns i kyldisken)
1 ägg
svartpeppar
salt

  • Helstek fläskfileén så den får en fin yta, krydda sedan med salt och svartpeppar och sänk sedan till låg värme och stek under lock i 10 min (2,5 min på varje sida).
  • Skär fläskfilén i ca 1,5 cm tjocka skivor.
  • Rulla ut smördegen och kavla ut den lite.
  • "Limma ihop" fläskfileén genom att bre lite ost emellan och sätta ihop skivorna igen, bre även lite ost ovanpå och på sidorna. Är enklast om du gör detta ovanpå smördegen.
  • Sedan rullar du in fläskfilén i smördegen med skarven nedåt på plåten, vik in kanterna och pensa rullen med uppvispat ägg.
  • Gratinera långt ner i ugnen på 225 grader i ungefär 30 minuter.
Tips! Du kan såklart fylla den med någon annan ost eller tex. svampstuvning om du vill! Och det går utmärkt att förbereda allt fram till att pensla med ägg och gratinera som du gör precis innan du äter.
Här är den smarriga chilibearnaisen, underbart god! Dock slår den inte den på Oscar, men snudd på!

Kommentarer
Postat av: Karin

Såg riktigt gott ut det där, minns inte när jag gjorde inbakad fläskfilé sist....

Ha de gott o Kram på dig!

2010-05-16 @ 19:49:56
Postat av: camilla

Åh vad gott! Man ska inte läsa din blogg då man är hungrig! ;)

2010-05-16 @ 21:46:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0