Ryttarkakor

Har nyss kvällsfikat lite med min prins, vi lyxade till det med vaniljbullar och ryttarkakor. Ryttarkakorna är ett recept jag tagit av min mormor, dom är riktigt ljuvliga. Som kladdkaka med ett knaprigt kokostäcke. Helt klart en av mina favoriter, godast är de precis då man tagit ut dem ur frysen.
För en långpanna behöver du:
4 ägg
6 dl strösocker
3 dl vetemjöl
6-7 msk kakao
2 krm salt
1 tsk vaniljsocker
175 g smör

Kokostäcket:
200 g kokos
75 g smör
2 dl strösocker
1,5 dl vispgrädde
1 dl ljus sirap

  • Vispa ägg och socker pösigt.
  • Smält smöret och rör ner det tillsammans med resterande ingredienser till kakan (ej kokostäcket), blanda väl.
  • Häll smeten på en pappersklädd långpanna (30*45 cm).
  • Gräddas i 10-12 minuter i 200-225 grader.
  • Gör i ordning kokostäcket genom att smälta smör i en kastrull, tillsätt sedan socker, grädde och sirap. Låt sjuda ett par minuter.
  • Tillsätt kokosen och låt puttra någon minut till.
  • Bred försiktigt glasyren över kakan och grädda ca 10 minuter till eller tills kokostäcket fått fin färg.
  • Skär i så stora rutor du önskar då kakan svalnat något.

Kommentarer
Postat av: Mumsigheter

Mums vadgott det ser ut!

2010-10-25 @ 21:22:35
URL: http://mumsigheter.blogspot.com/
Postat av: Maria

Hej Elin hoppas det är bra med dig... Hur mycke kokos ska det vara i kokostäcket?



Kram kram Maria

2010-10-27 @ 10:46:13
Postat av: jennie på thule

ÅH va goda dom ser ut! Dom ska jag prova=) men hur mycket kokos ska man ha? Kram på dig=)

2010-10-27 @ 10:46:53
Postat av: jeanette-marias Kusin..=)

Elin, dumt att skära rutor....får man inte käka med sked direkt ur långpannan, he he.......drömmer om dom kakorna än...& det var en vecka sedan Maria var här & bjuppade på kakor...snålisen tog bara med sig EN av varje....jag hade ju kunnat käkat hur många som helst....fast dom var " mäktiga"...



Hoppas det är okej att jag tipsat mina vänner om din mat-blogg....fresten, en tyckte att du var SÅÅÅÅ söt.....=)...

2010-10-27 @ 20:58:22
Postat av: Elin

Vad bra att ni har koll! 200 g ska det vara, har skrivit in det nu :) Tack hörrni!

Vad roligt att du tipsar om min blogg, hihi vad söt du är! Maria måste ha världens sötaste kusin!

2010-10-28 @ 20:56:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0