Morotsfrallor

Idag var vi mestadels stått i köket faktiskt,  så jag gjorde min underbara müsli och Micke testade ett nytt recept på bröd. Det var fantastiskt gott och är något vi definitivt kommer att göra igen! Receptet har jag hittat hos kryddburken. Hade dock ingen ost hemma så fick bli utan, men det smakade verkligen gudagott ändå!
För 20 frallor behöver du:
50 g jäst
5 dl mjölk
1/2 dl mörk sirap
1 dl rapsolja
200 g rivna morötte4r (ca 3 st)
1 tsk salt
1 dl finhackade aprikoser
1 dl linfrön (krossade eller hela)
1 dl skalade sesamfrön
15-17 dl manitoba cream
ev lite riven ost (gärna cheddar)

  • Smula jästen i en bunke.
  • Värm mjölken till 27 grader och rör ut i jästen tills jästen löst sig.
  • Tillsätt resten av ingredienserna förutom osten. Mjölet blandar du ner lite i taget.
  • Arbeta degen ordentligt i 10-15 minuter (annars uttnyttjar man inte mjölets egenskaper)
  • Låt jäsa övertäckt med bakduk i bunken i 30 minuter.
  • Ta upp degen på mjölat degbord, tillstätt mer mjöl om det behövs.
  • Dela degen i 20 lika stora delar och forma till avlånga frallor.
  • Lägg på bakpappersklädd plåt och låt jäsa under bakduk i 30 min.
  • Om du vill: strö över lite riven ost innan gräddning.
  • Gräddas i 225 grader i ca 10-15 minuter. Ta ut dem då de fått fin färg.
  • Lägg på bakgaller efter gräddning.
  • Om du ej haft ost på rekomenderar jag att du penslar dem med lite mjölk och lägger över en bakduk då de ska svalna så blir de härligt mjuka.
Tips! Manitoba cream är ett vetemjöl med sjukt bra jäseffekt och hittas bland hyllorna med mjöl iallafall på hemköp och ica maxi. Kan verkligen rekomendera det!
Bild lånad av www.finax.com

Kommentarer
Postat av: Moa

Gjorde detta bröd igår, och det vart verkligen supergott! :) Tack för inspirationen, igen :)

2010-10-09 @ 17:11:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0