Potatisgratäng

Har flera gånger fått frågan om hur min potatisgratäng görs. Jag brukar aldrig använda mig av något recept men gör ett försök att skriva ner på ett ungefär hur jag gör!
För 5-6 personer:
6-8 stora potatisar beroende på hur tjock du vill ha din gratäng
5 dl grädde
3-4 vitlöksklyftor
salt
svartpeppar
lite riven ost

  • Skiva potatisen i tunna skivor.
  • Lägg ett tunnt tager grädde i botten och fyll sedan på med potatis.
  • Pressa vitlöken och blanda med lite av grädden. Häll den sedan jämt över potatisen.
  • Salta och peppra och häll på resten av grädden.
  • Rör runt lite så allt blir blandat och strö tillsist över lite riven ost.
  • Gratineras i 200 grader ca 40 minuter (stick med en potatis sticka precis som när du kokar potatis så känner du då den är klar).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0