Müsli

Jag brukar ju alltid göra egengjord müsli, idag fick jag för mig att testa ett nytt recept. Den är inte lika nyttigt som den jag annars gör men absolut lika god, om inte ännu godare.
För ca 1,2 liter müsli behöver du:
3 dl rågflingor
3 dl fiberhavregryn
1 dl solroskärnor
1 dl pumpafrön
1 dl kokosflingor
0,5 dl linfrön
0,5-1 dl hackade nötter, (jag använde sötmandel)
0,5 dl råsocker
1-2 tsk malen kanel
1 dl vatten
3 msk rapsolja
1 msk flytande honung
2 dl torkad frukt (jag använde endast russin då jag tycker det är godast

  • Blanda rågflingor, fiberhavregryn, solroskärnor, pumpafrön, kokosflingor, linfön och hackade nötter i en skål.
  • Rör i råsocker och kanel.
  • Vispa ihop vatten, olja och honung och häll ner vätskan i müsliblandningen. Använd händerna och se till att vätskan blir jämt fördelad.
  • Bred ut müslin i en långpanna och rosta i ugnen på 200 grader i 20-25 minuter. Rör om med jämna mellanrum så att den blir jämt rostad och inte bränd.
  • Låt svalna, blanda sedan ner den torkade frukten.
Receptet kommer från denna underbara receptbok som är en av mina favoriter.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0