Mjölkchokladbiscotti med nötter

Har haft en mysig dag på stan med Annika & Maria!
Innan jag träffade dem så hann jag med att baka lite, vart underbara biscottis som smakar riktigt bra till en kopp kaffe!
För ca 60 st behöver du:
100 g mjölkchoklad
200 g pistasch, hassel, pecan eller valnötter
3 ägg + 3 äggulor
2 dl strösocker
1 dl farinsocker
1 tsk vaniljsocker
8 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 krm salt

  • Grovhacka chokladen och finhacka nötterna (jag använde pistasch och hasselnötter)
  • Vispa ägg + äggulor, socker, farinsocker och vaniljsocker till ett fluffigt skum.
  • Tillsätt mjölet som du först blandat med bakpulvret och saltet. Rör runt och tillsätt chokladen och nötterna.
  • Dela degen på 3 delar och rulla varje del till en rulle som är ungefär 35 cm lång. lägg dem på en bakpappersklädd plåt.
  • Grädda mitt i ugnen på 175 grader i ca 20 minuter.
  • Ta ut dem och skär i sneda bitar (ungefär 2-3 cm breda) Skär medans de fortfarande är varma.
  • Vänd bitarna med snittytan upp och låt torka i ugnen på 100 grader i 25-30 minuter.
  • Låt svalna på galler.
Tips! Om du vill ha lite extra choklad smak kan du doppa halva biscottin i smält mjölkchoklad.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0