Lövbiffsgratäng

Jag har inte haft en så rolig vecka, spisen & ugnen har krånglat vilket resulterade i att i söndags fick jag och Micke ta med maten till min bror och laga färdigt den där. Igårkväll hände det igen, jag hade rullat små kakor som var redo att gräddas och så fanns ingen värme i ugnen blev så less att jag hade lust att lägga mig på golvet  gråta.. men samlade mig lite istället och ringde hyresvärden och vipps så har man en ny spis.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Och nu har jag gått och blivit krasslig så hoppas jag repar mig så jag kan fortsätta mitt julbakande till helgen.
Nu till det som detta ska handla om, nämlig denna smarriga rätt som jag verkligen kan rekomendera att ni gör till helgen. Går super snabbt och är riktigt enkelt att laga.
För 4 personer behöver du:
350 g lövbiff
2 msk soja
1 msk kalvfond, konc
1 vitlöksklyfta
1 purjolök
100-150 g champinjoner
1 röd paprika
2,5 dl grädde
1 msk idealmjöl
150 g krämig grönmögelost (jag använde st agur)
1 tsk timjan
1 krm svartpeppar

  • Strimla lövbiffen och lägg den i en bunke tillsammans med soja, kalvfond och vitlöken som du pressar eller river ner. Låt marinera 15 minuter.
  • Strimla purjolöken, skiva paprikan och dela champinjonerna i 4 delar. Fräs dem i en stekpanna och lägg sedan det i en smord ugnsform.
  • Fördela köttet och marinaden ovanpå grönsakerna.
  • Häll grädden i en kastrull och koka upp tillsammans med idealmjöl, osten, timjan och svartpeppar.
  • Häll såsen över köttet.
  • Gratinera i ungefär 15 minuter på ca 200 grader.
  • Servera med pressad potatis.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0