Hjortskavsgryta

Jag brukar ju göra renskavsgryta ibland, men denna gång hade jag tagit fel i frysdisken och när jag kom hem stog jag med fjällskav (som är hjortkött som är lite lättrökt) ohh no tänkte jag som inte är speciellt förtjust i rökiga smaker. Den har nu legat länge i min frys och idag hade jag inte mycket kvar att välja på så lagade den motvilligt efter det receptet jag brukar göra renskaven på, men smakade alldeles för mycket rök för min smak så tillsatte lite sambal oelek och rårörda lingon så blev det ändå en helt okej middag. Men för er som gillar när det smakar lite rökt så är det nog ett topp recept!
För 4 portioner behöver du:
1 pkt fjällskav (240 g)
ca 200 g färska champinjoner
1 gul lök
smör till stekning
1 msk vetemjöl
1/2 tsk salt
svartpeppar efter behag
1 tsk timjan
2 dl svampbuljong
2 dl creme fraiche
1-2 tsk sambal oelek
1-2 msk rårörda lingon
1 msk soya

  • Låt skavet tina något och skär det i breda strimlor.
  • Stek det och lägg på sidan.
  • Skiva champinjonerna och hacka löken, stek sedan det.
  • Tillsätt skavet.
  • Strö över mjölet och blanda, tillsätt svampspadet och krydda sedan.
  • Koka på svag värme ca 5 min.
  • Tillsätt creme fraiche, soya, sambal och rårörda lingon.
  • Hetta upp och smaka av
  • Servera med ris.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0