Kladdkaka med daim

En av mina absoluta favoriter är kladdkakan, i alla dess former! Men den godaste av alla måste vara denna serverad med grädde eller vaniljglass och färska jordgubbar, tyvärr hade jag inga å fick bli en lättsockrad hallonröra till istället, fantastiskt gott det med!
För en kladdkaka behöver du:
2 ägg
2,5 dl socker
100 g smör
1,5 dl vetemjöl
3 msk kakao
1 dubbeldaim

  • Smält smöret.
  • vispa ägg och socker pösigt
  • Tillsätt det avsvalnade smöret, vetemjöl och kakao.
  • Häll smeten i en smord bröad form.
  • Hacka daimen och strö över och tryck ner den lite.
  • Gräddas ca 20 minuter i 175 grader.
Tips! Kladdkaka kan lätt kännas för sött jag brukar därför alltid servera den med något syrligt till! För att göra denna goda hallonröra till så la jag frysta hallon tillsammans med en skvätt vatten i en kastrull, värmde på dem och tillsatte sedan lite potatismjöl utrört i lite vatten. Sedan smakade jag av med lite vaniljsocker och strösocker. Men om jag har tillgång till färska bär serverar jag de såklart som de är!

Kommentarer
Postat av: Snabben

GOTT!!! Detta ska jag prova :o)

2010-05-24 @ 18:25:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0