Rotmos

Rotmos med fläsk- eller köttkorv har alltid varit en favorit för mig. Om mamma ber mig att önska mat då jag hälsar på så är det de självklara valet eftersom min mamma lagar jordens godaste rotmos. Har aldrig riktigt vågat mig på att göra det själv för jag har varit rädd att det inte ska smaka lika bra. Men idag tog jag steget och oj så gott det blev.
För 4-5 portioner behöver du:
1-2 kålrötter (jag använde 770 g oskalad)
3 morötter
4 stora potatisar
lite smör
mjölk
salt
vitpeppar
  • Skala och skär morötterna i ganska små bitar.
  • Skala och skär potatisen i ganska stora bitar.
  • Skala och skär kålroten i lite mindre bitar än potatisen men större än morötterna.
  • Lägg morötterna i lättsaltat vatten och låt koka i 5 minuter. Sedan tillsätter du potatisen och kålroten.
  • Låta koka tills de är igenomkokta.
  • Stampa dem med så mycket smör du önskar.
  • Häll i lite mjölk eftersom och kör med elvisp tills du fått den koncistens du önskar.
  • Krydda med salt och vitpeppar

Kommentarer
Postat av: elias

Fy tusan har du börjat med den där hemska rätten nu också ;)

2010-11-02 @ 18:53:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0