Focaccia med soltorkade tomater, fetaost och oregano

Det här receptet kommer från Beata på mitt jobb. Hon bjöd på det då vi hade fest hemma hos mig och jag blev verkligen förtjust i det så jag gjorde det till min födelsedagsfest. Det var verkligen perfekt att bjuda på till sallad eller som buffébröd.Det var inte alls svårt att göra, så det
är något jag verkligen rekommenderar.
För en form behöver du:
400 g vatten
20 g jäst
30 g olivolja
400 g vetemjöl special
100 g durummjöl
10 g strösocker
15 g havssalt
fetaost efter behag
soltorkade tomater efter behag
färsk oregano

  • Smula jästen i en degbunke och häll över vattnet, (om du inte har en hushållsmaskin värmer du vattnet till 37 grader innan du blandar det med jästen) Blanda tills jästen löst sig.
  • Tillsätt olivolja, vetemjöl special och durummjöl.
  • Arbeta för hand eller i hushållsmaskinen i 10 minuter.
  • Tillsätt saltet i degen och arbeta ytterligare 5 minuter.
  • Låt degen vila i bunken under bakduk i en timme.
  • Olja ett bakplåtspapper och lägg det i en form som är ca 30*30 cm,(jag använde en lasagneform).
  • Häll över degen i formen och tryck ut den, gör små hål i den med hjälp av fingrarna.
  • Ringla över lite olivolja och strö över tärningar av fetaost, soltorkade tomater som du skurit i lagomt stora bitar och oregano.
  • Låt jäsa i formen övertäckt med bakduk i en timme.
  • Sätt ugnen på 250 grader.
  • Ställ in brödet i ugnen och sänk genast till 200 grader.
  • Gräddas i  25-35 minuter.
  • Låt svalna på galler.
  • Skär i rutor.

Kommentarer
Postat av: Elin Lindström

Inte så konstigt att man blir hungrig när man tittar i din blogg :D

2011-02-27 @ 14:16:04
URL: http://2elin.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0