Smördegsknyten med fläskfilé och gorgonzola

Bättre sent än aldrig kommer receptet på förra fredagsmiddagen. Detta recept har jag hittat hos min favoritblogg: kryddburken. Man kan ju självklart fylla den med vilken ost som hellst, så ta din favorit och snåla inte med den :)
Riktigt gott kan jag lova!
För 4 portioner behöver du:
fläskfilé
1 smördegsplatta (ifrån kyldisken)
gorgonzola
salt
svartpeppar
1 ägg
sesamfrön

  • Skiva fläskfilén och stek i smör, krydda med salt och peppar. Eller helstek om du hellre föredrar det och skär i skivor efter du stekt.
  • Kavla ut smördegen och dela den i 4 lika långa delar.
  • Lägg smördegen på bakpapperskläddplåt och lägg fläskfile varvat med gorgonzola i mitten på varje platta.
  • Nyp ihop kanterna på smördegen så det blir 4 små knyten.
  • Pensla med ägg och strö över sesamfrön.
  • Gräddas mitt i ugnen ca 20 minuter i 200 grader.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0