Kyckling med cashewnötter

Vart kycklig till middag idag också, det blev en riktig höjdare, 10  poäng av 10 skulle jag ge den! Och det är en rätt man kan äta mycket av utan att bli äckligt mätt, så tveka inte för att testa detta super smarriga recept!
för 4 portioner behöver du:
600 g kycklingfile
salt
svartpeppar
2 morötter
1 röd lök
1 liten paprika
1/2 röd chilipeppar
100 g minimajs
1 burk vattenkastanjer (227 g)
100 g minimajs
2 msk sweet chili sås
1 msk ketjap manis
1 msk kycklingfond
2 dl vatten
2 tsk maizena majsstärkelse
1/2-1 dl cashewnötter

  • Strimla morötterna, löken och paprikan. Hacka chilin och skär minimajsen i bitar.
  • Strimla kycklingen  och bryn den, krydda med salt och peppar. Ta sedan upp den ur pannan.
  • Fräs grönsakerna tills de är nästan mjuka. Tillsätt minimajsen och vattenkastanjerna på slutet.
  • Tillsätt sweet chili sås, ketjap manis, kycklingfond och vatten, låt koka upp.
  • Red av med maizena (utrörd i lite vatten) och koka upp.
  • Lägg i kycklingen + cashewnötterna.
  • Servera med ris och sweet chilisås eller soya.
Tips! Ketjap manis hittar du bland de asiatiska hyllorna då du handlar, det är en indonesisk söt soya sås som kan vara god att pensa på kycklingklubbor om man inte vill ha dem så kryddstarka.

Kommentarer
Postat av: Moa

Såg supersmarrig ut, så den kommer jag säkert pröva nån gång i framtiden :)



Men... Vad är ketjap manis? :)

2010-04-17 @ 20:53:46
Postat av: Sandra Johansson

åhh snacka om att man blir hungrig av att läsa din blogg =)! Bäst jag går och lägger mig haha =)



Men mkt bra recept =)

2010-04-17 @ 22:38:03
URL: http://sandrayou.blogg.se/
Postat av: Moa

Eh... Nu såg jag att du ju förklarat. Ehm, nu avslöjade jag att jag inte läst tillräckligt noga ;) hehe

2010-04-17 @ 22:40:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0