Kryddig korvgryta

Falukorv är något som är svårt att variera tycker jag, hemma hos mig blir det antingen korv med stuvade makaroner, korvstroganoff  eller ugnsgratinerad korv i olika tappningar, inte så roligt i längden! Testade idag ett för mig nytt recept på en ruskigt god korvgryta, snabbt gick det att sno ihop också, perfekt då man kommer hem trött efter jobbet.
För 4 portioner behöver du:
500 g falukorv
1 röd paprika
1 grön paprika
1 rödlök
1 röd chili
2 vitlöksklyftor
8 färska champinjoner
1 msk matolja
1 tsk chilipulver
1 tsk malen koriander
1/2 tsk spiskummin
1 burk krossade tomater
1,5 dl vatten
1/2 tsk socker
salt
svartpeppar

  • Finhacka chilin och rödlöken. Tärna paprikorna och champinjonerna.
  • Hetta upp matoljan i en stor kastrull och fräs "hacket" i ca 1 minut tillsammans med vitlöken som du pressar ned.
  • Tillsätt chilipulver, spiskummin och koriander och fräs en liten stund till.
  • Häll ned krossade tomater, vatten och sockret. Låt småputtra i 10 minuter.
  • Strimla korven och tillsätt den i grytan.
  • Smaka av med salt och peppar.
  • Servera med ris eller potatis
Tips! Jag tycker att scans delikorv är den godaste och den ska tydligen vara den falukorv som innehåller mest rent kött

Kommentarer
Postat av: Margona

Jaaaa dom är ju de:D Underbart goda!

Hoppas allt är bra med dig!:)

2010-08-11 @ 19:58:05
URL: http://mammatillfreja.bloggplatsen.se
Postat av: Hannadi

Awsome Elin! Komer behöva alla tips jag kan få sen när jag blir student på heltid :P

2010-08-13 @ 19:08:43
URL: http://hannadielassir.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0