Knäck

Vad tycker ni är det juligaste godiset? Själv tycker jag knäcken, så jag ska självklart dela med mig av mitt favorit recept på knäck och lite senare kommer ni även få receptet på lakridsknäck.
Du behöver:
2 dl grädde
3 dl ljus sirap
2 dl strösocker
3/4 dl skalad och hackad sötmandel

  • Blanda grädde, sirap och socker i en vid gjutjärn eller kokpanna.
  • Koka det kraftigt utan lock under ständig omrörning.
  • Då massan håller för kulprovet är knäcken klar.
  • Häll upp hälften av knäckmassan i formar, sedan blandar du i dötmandeln i den återstående massan och fyller upp i resterande knäckformarna.
Tips! Det blir enklare att hälla upp knäcken om du häller över den tex i ett litermått (som du värmt upp).
Och för er som inte vet vad kulprovet är så innebär det att man tar en klick av knäcksmeten och håller i ett glas vatten, om du kan forma den till en kula så är den färdig att hällas upp i formar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0