krämig moussaka

För många år sedan när jag var i Parga (Grekland) med min familj åt jag moussaka, kommer ihåg att det var underbart gott så när jag nu hittade detta recept så kände jag att jag bara måste testa att laga. Det blev kanske inte likadan som den jag åt i Grekland, men riktigt god blev den!
För 4 personer behöver du:
2 auberginer
salt
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
400 g köttfärs (hellst oxfärs)
ca 400 g krossade tomater
1 msk tomatpure
2 msk konc kalvfond
1 tsk rivet citronskal
svartpeppar
1 kruka färsk basilika

Ostsås:
50 g smör
2 msk vetemjöl
2dl grädde
2 dl mjölk
2 dl riven ost
vitpeppar

  • Skär auberginen i 7-8 mm tjocka skivor. Strö lite salt på båda sidor och låt stå och dra medan du tillreder resterande ingredienser.
  • Finhacka den gula löken.
  • Bryn färsen i olja, tillsätt de krossade tomaterna, tomatpure, löken och pressa ned vitlöken. Rör ihop och låt småputtra 7-10 min
  • Smaksätt med kalvfond, citronskal, salt och svartpeppar.
  • När du gör ostsåsen börjar du med att smälta smöret i en kastrull och pudra över mjölet.
  • Häll sedan över grädde och mjölken. Låt koka upp under omrörning.
  • Tillsätt osten och låt den smälta, krydda sedan med salt och vitpeppar.
  • Klappa bort vätskan ur auberginerna med ett hushållspapper och stek dem gyllenbruna (hellst i olivolja).
  • Varva ostsås, auberginer, basilikablad och köttfärs i en ugnssäker form. Avsluta med ostsås.
  • Gräddas i ugnen 25-35 minuter i 175 grader, tills ytan fått fin färg.

Kommentarer
Postat av: Millah

Hej :)

Jag har nu igång tävlingar och det kommer in nya hela tin.

Kanske finns det något som intresserar just dig.



Var gärna med :)

http://millahoman.blogg.se/2009/august/tavlingar.html



Är du int intresserad ber jag så hemskt mycket om ursäkt

och då är det bara radera den hära kommentaren eller nå:)



Ha det bra :)

Kramar // Millah

2010-07-09 @ 18:19:58
URL: http://millahoman.blogg.se/
Postat av: Jennys matblogg

Så gott det ser ut!! :-)




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0