Teriyakinudlar med lax

Dagens middag var underbart god, det tyckte samtliga i sällskapet. Jag tycker faktiskt själv att det är en av de bästa laxrätter jag ätit. Maten är mycket enklare att göra än det ser ut med alla konstiga ingredienser och om du inte orkar göra teriyakisåsen själv finns den ju att köpa färdiggjord i affären. Till efterrätt blev det hemmagjord jordgubbsglass och sedan minigolof, en riktigt lyckad kväll!
För 4 personer behöver du:
450 g laxfilé
250 g äggnudlar
100 g sparris
100 g sockerärtor
100 g haricots verts
ca 2 msk rapsolja

Marinad:
2 msk wasabi
1 msk rapsolja
1 msk färskpressad citronsaft

Teriakisås:
1 dl japansk soja
1 dl vitt vin
1/2 dl strösocker
3 msk mirin
1 pressad vitlöksklyfta
1 tsk riven färsk ingefära

  • Blanda ihop ingredienserna till marinaden i en bunke.
  • Skär laxen i kuber och blanda ner i marinaden, låt stå i kylen i minst 30 min.
  • Blanda ingredienserna till teriyakisåsen i en kastrull. Koka upp och låt sjuda i 10 minuter.
  • Koka nudlarna enligt anvisningarna på förpackningen.
  • Skär sparrisen i bitar.
  • Koka upp lite lättsaltat vatten och förväll sparrisen i 3 min, då det gått 2 min lägger du i sockerärtorna och haricorts verts och låt dom koka med i 1 min.
  • Värm oljan i en stekpanna. Stek laxen på alla sidor tills den fär färg.
  • Lägg upp nudlarna på ett fat, toppa med grönsaker och lax. Häll över såsen och servera direkt.

Tips! Mirin är en slags vätska som påminner om risvin. Jag letade länge innan jag hittade den i vanliga matvarubutiker men hittade den tillslut på china market.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0