Ingefärsgryta

Igår var en riktigt mysig dag. Började med att jag träffade Camilla B, Annika & Maria för lunch på stan sedan på kvällen kom Marre till mig, vi gjorde en super smarrig gryta med fläskytterfilé. Receptet kommer egentligen från mamma och det är flitigt använt av mig genom åren. Det går snabbt & lätt att laga och är riktigt gott!
För 4 personer behöver du:
500 g grytbitar av gris eller fläskfilé
5 skivor konserverad ananas
1/2 dl ananasspad
1/2 dl kinesisk soya
2 gula lökar
1-2  vitlöksklyfta
1 dl grädde
1 tsk potatismjöl
1 krm svartpeppar
1 krm cayennepeppar
1 krm ingefära
ev salt

  • Marinera köttet i ananasspadet och soyan i ca 2 timmar.
  • Låt köttet rinna av, men spara marinaden.
  • Hacka löken och stek den tillsammans med köttet.
  • Pressa över vitlöken, kryddorna och häll på marinaden. Låt köttet puttra under lock tills det är mört.
  • Tillsätt grädden som du blandat med potatismjölet.
  • Lägg sist i ananasen skuren i bitar.
  • Smaka av. Själv brukar jag alltid tillsätta lite mer cayennepeppar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0