Räkor med mango

Idag gjorde jag vad man kan kalla asiatisk snabbmat hemma, denna rätt går så himla fort att göra! Den är verkligen super god och löjligt enkel och jag skulle lika gärna bjuda hem tjejerna på middag som att äta den till vardags!
För 4 port behöver du:
1kg oskalade räkor eller 400-500 g färdigskalade
1 röd chilipeppar
1 vitlöksklyfta
ca 15 cm purjolök
1 msk olja till stekning
3 dl grädde
1/2 dl mango chutney
1 lime
100-200 g frysta mangotärningar
salt

  • Om du använder oskalade räkor: skala dem.
  • Dela, kärna ur och strimla chilin.
  • Strimla purjolöken.
  • Fräs chili, purjon och vitlöken (som du pressar i)
  • Tillsätt grädde, mango chutneyn och saften från limen.
  • Sjud ett par minuter.
  • Lägg i räkorna och mangon.
  • Smaka av med lite salt.
  • Servera med äggnudlar.
Tips! När du använder räkor i matlagning är det viktigt att du inte låter dom koka i maten, de blir då välldigt sega, samma sak gäller om du har dom i ugnen, lägg på/i dom på slutet av tillagningen!

Kommentarer
Postat av: Moa

Hej Pelin!



Nu har jag smaskat i mig det här goda till middag. Hur gott som helst. Mums för mango! :D

2010-04-08 @ 19:02:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0