Strömmingsrullader

Man fastnar ju lätt i samma gamla spår vad det gäller matlagning, har alltid gjort strömming på ett och samma sätt så idag tänkte jag att nu måste jag testa något annat, det blev strömmingsrullader, faktiskt inte alls så tokigt. vi vart positivt överraskad eftersom varken jag eller micke är så förtjust i ansjovis!
För 4-6 port behöver du:
ca 20 strömmingsflundror
2 burkar ansjovisfilé med spad (á 100 g)
1 gul lök
1 knippe finskuren gräslök
1 knippe finhackad dill
1 dl creme fraiche
1 dl grädde
1 tsk tomatpure
svartpeppar

  • Ansa strömmingen och ta försiktigt bort ryggfenorna.
  • Mosa ansovisen med en gaffel och hacka löken fint.
  • Blanda alla ingredienser förutom strömmingen (även spadet från ansjovisen)
  • Vänd försiktigt ner strömmingen och ställ blandningen svalt en stund.
  • Smörj en ugnsäker form.
  • Rulla ihop strömmingsflundrorna med skinet utåt och lägg dom i formen, ringla över "marinaden".
  • Gratinera i ugn 175 grader i 20-25 min.
  • Garnera med dill och servera med potatismos eller kokt potatis.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0