Tonfiskgratäng

På slutet har det blivit mycket fisk här i bloggen, så även idag! Men det är ju så himla gott tycker jag,  hoppas ni håller med mig! Ni som inte är så förtjust i fisk får se framemot annat som kommer dyka upp här framöver. Detta är ett vardagsgott recept som jag använt mig av sedan högstadiet, hittade då receptet i hemkunskapboken och blev fast, i vanliga fall tycker jag inte om tonfisk sådär jätte mycket, men detta är inte alls så dumt faktiskt!
För två portioner behöver du:
1 dl ris + ca 2 dl vatten
1 burk tonfisk i vatten
1/2 purjolök
1-2 dl champinjoner
1 dl gräddfil
1 dl mjölk
1/2 dl chilisås
lite riven ost
salt, svartpeppar

  • Koka riset och bred ut det i en liten smord ugnsform.
  • Stek champinjonerna och purjolöken, salta och peppra.
  • Häll bort vattnet på tonfisken och bred ut den över riset.
  • Lägg sedan över purjon och champinjonerna.
  • Blanda gräddfil, mjölk och chilisås, häll detta över det andra i formen.
  • Salta och peppra lite och strö sedan över lite riven ost.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0