Högbosoppa

Högbosoppa har jag ätit många gånger på jobbet och förra veckan bestämde jag mig för att testa att göra en egen. Letade rätt på ett recept och satte igång. När jag smakade den vart jag först besviken, den smakade inte alls som högbosoppan jag har ätit men sedan när besvikelsen lagt sig så kände jag att den var ju riktigt god. Men kommer nog ändra lite i receptet och ha mer passerade morötter i soppan än rivna. Låt er inte luras av den dassiga bilden, mycket godare än det ser ut:)
För 4-6 portioner behöver du:
1,5 kg morötter
2 stora purjolökar
smör
2 dl creme fraiche
3 dl grädde
1 liter vatten
2 tärningar grönsaksbuljong
vetemjöl
salt
svartpeppar
persilja

  • Koka upp vattnet och buljongtärningarna.
  • Skala morötterna och dela hälften av dem i små bitar, lägg bitarna i en kastrull med 4 dl av buljongen. Koka dem tills de är mjuka.
  • Mixa ihop de kokta morötterna tillsammans med buljongen de kokat i till en jämn pure.
  • Finhacka purjolöken.
  • Smält smöret i en stor kastrull och lägg ner purjon, fräs tills den blir mjuk. Tillsätt lite vetemjöl och resten av buljongen, låt sjuda en stund.
  • Riv resterande morötter och tillsätt dem, grädde och creme fraiche i soppan.
  • Låt koka upp och koka tills de rivna morötterna når önskad koncistens.
  • Red ev av soppan och koka i fem minuter till.
  • Strö sist över persiljan.
  • Servera gärna med en klick creme fraiche och färskt bröd.

Kommentarer
Postat av: Isa

Hej! Jag har själv tänkt att börja skriva här. Varför har du valt att blogga här och inte någon annanstans?

2012-03-19 @ 00:50:49
URL: http://hemförsäkringidag.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0