Sjömansbiff

Min morfar har länge längtat efter att äta sjömansbiff, så igår gjorde jag en stor gryta och åkte bort till honom. En enkel och god husmansrätt! Då man fått allt i grytan sköter den sig själv på spisen så även om det tar ett litet tag att laga så behöver du inte stå i köket i flera timmar. Receptet har jag hittat hos tasteline.
För 4 portioner behöver du:
500 g lövbiff
4 gula lökar
12 potatisar
0,5 tsk malen svartpeppar
2 tsk salt
2 köttbuljongtärningar
3 dl vatten
33 cl porter
1 lagerblad


  • Bryn köttet i omgångar i smör på ganska hög värme, salta och peppra lite. Lägg köttet på sidan.
  • Skiva löken och fräs den lätt i lite smör.
  • Skala och skiva potatisen.
  • Varva potatis, kött (som du klipper ner i ganska stora bitar) och lök i en vid gryta. Salta och peppra emellan varje lager.  Börja och avsluta med potatis.
  • Lös upp buljongtärningarna i vattnet.
  • Tillsätt buljong, porter och lagerblad i grytan.
  • Låt koka på svag värme under lock tills potatisen är mjuk och kötter mört. Ungefär 40-50 minuter.
  • Vid servering kan du strö över persilja över grytan om du vill.
  • Servera med inlagd gurka och rårörda lingon.

Kommentarer
Postat av: jennie på thule

Va gullig du är=)

Kram på dig!

2011-02-08 @ 14:28:17
Postat av: I Nadjas kök

Tack för din kommentar. Din blogg verkar också ha en hel del godsaker, så jag tar mig en liten titt...



Hälsningar Nadja

2011-02-16 @ 07:49:50
URL: http://www.nadjaskitchen.se
Postat av: Emelie och Angelica

Hej!

Skulle du vilja vinna ett presentkort värt 100 kronor i en valfri affär? Kolla då in vår blogg och var med i tävlingen, endast genom att gilla en kommentar!



Ha det bra!

2011-02-16 @ 19:08:23
URL: http://eaamw.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0