Kycklinggryta med smak av curry

Idag har jag haft fullt upp, men har iallafall hunnit med en löptur i det fina vädret, riktigt underbart, fast kondisen är ju inte på topp kan jag säga!
Idag vart det en super god kycklinggryta till middag! Receptet har jag tagit från min favorit matblogg ensidamedmat.blogg.se
För 4 personer behöver du:
2 stora kycklingfileér
2 tsk curry + smör
1 röd paprika
1 purjolök
1/2 burk minimajs
i liten burk bambuskott (gärna strimlad)
4 dl grädde
1 dl mjölk + 1,5 msk vetemjöl
1 msk kycklingfond
2 tsk sambal oelek
salt
en nypa socker

  • Skär kycklingen i bitar, strimla purjon, skär paprikan i mindre bitar och dela minimajsen på 2 eller 3 delar.
  • Lägg en stor klick smör i en stekpanna och fräs curryn, tillsätt sedan kycklingen. När kycklingen är genomstekt lägg den i en stor kastrull.
  • Stek grönsakerna och lägg dem sedan i kastrullen med kycklingen.
  • Tillsätt resterande ingredienser, sist redningen (blanda mjölket med mjölet innan du häller i den).
  • Låt puttra några minuter.
  • Smaka av och servera med ris.
Tips! Tycker du att hur mycket curry du än kryddar currysåsen eller kycklinggrytan så smakar den inte så mycket?? då beror det på att du inte fräst curryn i smör först, då frigörs alla smaker och det blir verkligen mycket mycket bättre!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0