Matig kycklingpaj

Till huvudrätt igår bjöd jag på en riktigt god och matig kycklingpaj, jag har faktiskt inte ätit någon kycklingpaj som jag tycker lika mycket om som just denna.
För en pajform behöver du:

Pajdeg:
50 g smör
3 dl vetemjöl
1,5 dl mjölk
2 tsk bakpulver

Fyllning:
1 grillad kyckling
1 pkt bacon
50 g rockolasallad
2 vitlöksklyftor
3 ägg
1 dl grädde
2 dl mjölk
2 dl riven ost
1/2 tsk salt
1-1,5 krm svartpeppar

  • Blanda ihop pajdegen, smör och mjölk först och sedan resterande ingredienser.
  • Smörj en pajform och tryck ut degen. Förgrädda i ugn 10-15 minuter på 200 grader.
  • Rensa kyckligen så du får lagomt stora kycklingbitar och  klipp baconet i mindre bitar.
  • Stek baconet först och när det blivit knaprigt så tillsätter du kyckligen och sist rockolan, pressa över vitlöken. Stek tills att rockolan vätskat ur.
  • Lägg det du stekt i pajskalet.
  • Blanda ihop: ägg, grädde, mjölk, ost, salt och svartpeppar, häll det sedan sedan över pajen.
  • Grädda mitt i ugnen 200 grader i ungefär 30 minuter.
  • Servera med en fräsch sallad.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0