Traditionell Sockerkaka

Jag tycker att sockerkakan är väldigt underskattat, det är ju hur smaskigt som hellst och man kan variera smaken lite som man vill.. Hemligheten med en god sockerkaka är att man ska vispa ägg och socker läääänge, då blir den härligt luftig, om man fuskar med det är det lätt att den blir kompakt.
För en sockerkaka behöver du:
50 g smör
2 ägg
2 dl socker
1,1/4 dl mjölk
3 dl vetemjöl
1,5 tsk bakpulver
smaksättning (jag använder rivet skal från 1 citron)

  • Smält smöret.
  • Vispa ägg och socker poröst.
  • Tillsätt mjölken och det avsvalnande smöret.
  • Blanda mjöl med bakpulver och rör ner i smeten. Tillsätt smaksättningen, (då du tillsatt mjölet ska du absolut inte vispa utan rör bara föriktigt)
  • Smörj och bröa en form.
  • Gräddas i 35-40 minuter i 175 grader.
Tips! Som smaksättning är det också gott att använda skal från apelsin eller vaniljsocker. Och som sagt ha tålamod då du vispar ägg och socker, jag lovar att den blir mycket godare. Det är också viktigt att smöret inte är för varmt, kakan kan då sjuka ihop då den gräddats.
Och så ett sista tips för att du ska få e super god sockerkaka är att använda riktigt smör, skippa margarinet!

Kommentarer
Postat av: Paul BARTER /Christian Barter

Tack så mycket för det urgulliga lilla receptet som du hade skrivit ovan på din blogg :) Jag gjorde en utmärkt god och smaskig sockerkaka med hjälp av det recpeptet som du hade skrivit på din blogg och det tackar jag så mycket för. Med vänliga hälsningar Paul och sonen Christian. (Christian tyckte att kakan smakade utmärkt och började genast tjata på mej att vi skulle baka en till redan imorgon :) så de får jag nog allt ta och göra bara för min spralliga lilla pojkes skull) =)

2011-06-29 @ 15:37:35
URL: http://Jag har faktiskt ingen blogg =)

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0