Köttfärslimpa

Idag vart det en riktig höjdarmåltid till middag: kokt potatis, en ljuvlig kantarellsås och en himmelsk god köttförslimpa med mycket smak i. Efter det så mötte jag upp tre fina vänner på Waynes och tog en lång kvällsfika, en underbar måndag med andra ord. Imorgon väntar också en ledig dag som för ovanlighetens skull är relativt oplanerad, känns skönt!
För ungefär 5 personer behöver du:
600 g köttfärs
3/4 dl ströbröd
2-2,5 dl mjölk
3/4 msk potatismjöl
0,5 dl kalvfond
1 gul lök
2 dl finhackade soltorkade tomater
20 g torkad svamp
1 msk franska örter
salt
svartpeppar

  • Riv löken och fräs på den snabbt.
  • Blanda lök, finhackade soltorkade tomater, ströbröd, potatismjöl, fond, franska örter, salt och peppar och mjölk, smula ner den torkade svampen. Låt svälla en stund.
  • Rör ner färsen, blanda väl.'
  • Forma till en limpa, jag plattade ner min lite så går det snabbare i ugnen.
  • Ugnstek ca 1 timme i 175 grader, lägg eventuellt på folie på slutet och den börjar få lite väl mycket färg.
  • Servera med kokt potatis och någon smarrig sås.
Tips! Receptet på kantarellsåsen hittar du här!
Tjejerna på Waynes


Kommentarer
Postat av: Elena

Åhh denna måste jag också göra! Ser ju hur gott ut som helst! :)

2011-03-15 @ 08:56:10
URL: http://elenandersson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0